Posted on

To Swedish Music arrangers/ Till svenska musikarrangörer

I’m doing this one in Swedish since, honestly, for a country with such great music export, this problem is very widespread. I know it’s not everywhere, and there are some pretty awesome arrangers out there, but the number of times I’ve been through this, playing here, is astounding.

Det här gäller alltså inte alla arrangörer. Jag har varit med om riktigt bra ställen som uppenbarligen uppskattar musik och förstår vårt samarbete, men det jag här öppet uppmanar musikarrangörer till kommer att förvåna er som inte är insatta i musikvärlden, då det kan tyckas självklart, men musiker och artister kommer att förstå precis vad jag menar. Jag är mycket väl medveten om att det finns en slapp attityd till värdet av livemusik i fler länder än Sverige, men vi borde som sagt veta bättre, med vår musikexport och vårt kunnande.

Här är hur som haver ett ganska enkelt önskemål, från en hängiven artist och musiker till alla spelställen därute;

 Förstå att det är ett samarbete, vi ger underhållning och gott rykte, ni ger oss jobb och promotion
Vi älskar förmodligen Ert ställe. Det är därför vi eller vårt bokningsbolag uttryckt en önskan om att spela hos er. Det betyder inte att det är ett privilegium för oss att spela hos just er. Vi jobbar med er, inte för er. Vi har väldigt generöst och med egen glädje och eget initiativ erbjudit en tjänst som vi alltsom oftast är väldigt duktiga på, för att bidra till eran underhållning. Det är fantastiskt att få jobba med något man älskar, men det är fortfarande i allra högsta grad ett jobb, och en tjänst vi utför.

Jag och mina musiker kom en gång till ett spelställe, som inte bara hade struntat i att göra iordning en scen till oss, så vi fick flytta tunga Black Jack-bord och liknande själva, de föreslog dessutom att vi skulle spela på en liten upphöjning där min tå fick plats bekvämt men inte mycket mer. Där skulle vi alltså klämma in trummor, bas, piano plus oss själva och hela vår ljud och ljus-anläggning. Nej. Bara nej. Kära spelställen, ge oss plats. Ni känner till ert ställe mer än vi, ni har personal som dagligen flyttar runt möbler och liknande ändå för olika arrangemang, så gör det även här. Vi själva kommer som minst med alla våra tunga instrument och liknande och riggar upp (efter våra egna långa förberedelser), som mest med ljudanläggningar och ljus på nästan 300 kg. Vi lyfter för er ändå, jag lovar…

Ett flertal gånger har arrangörer varit under all kritik dåliga på att svara i telefon. Jag skulle till och med, efter SMS, facebook och ett flertal försök att ringa dom, även med hänsyn till att de är upptagna människor, säga att de undviker oss. Vi är inte farliga. Vi vill bara ställa frågor för att återigen, ge er en så bra föreställning som möjligt. Ofta är det inga komplicerade förfrågningar, som ni kan se i SMS och mail efter att vi försökt ringa er. Här är ju inte ens mitt klagomål att vi får dra hela lasset. Vårat jobb försvåras avsevärt och sätter krokben för oss när vi inte kan få enkla svar på enkla frågor. Frågorna handlar väldigt sällan om att ni egentligen behöver utföra mer arbete. Ni behöver bara svara på en fråga om ert ställe som ni ändå borde veta svaret på i sömnen. Jag ber om ursäkt, men om jag måste använda adjektiv till den här vanan så är det oproffsigt och barnsligt.

Ta ansvar när ni ställer till det, arrangörer. Vi kommer tillbaka till oproffsigt och barnsligt. En arrangör tog en spelning på samma dag som vi skulle spela på hans ställe. Metoden för att undvika oss så han kunde åka på sin spelning och slippa fixa något var att vägra svara på telefonsamtal, tills min trummis hade legat på honom och ringt honom en hel dag. Då svarade han till slut och började skälla ut oss för att vi “inte hade bekräftat någonting så jag blir chockad av att ni ska spela”. Ingen av oss hade ringt och pratat med honom, han svarar alltid, han ringer alltid tillbaka, påstod han. Att jag ringde sagda nr 4 ggr utan att få svar, och att min trummis var tvungen att hålla på hela veckan, var tydligen påhitt. Även mina tidigare konversationer med honom där jag ställt frågor om ljudet och lokalen “inför vår spelning” som pågått i säkert 2 månader var då påhittade. Ni vet… den obekräftade spelningen som var en sån överraskning. Istället för att alltså be om ursäkt och försöka omboka antingen för oss eller sig själv valde den här arrangören ett väldigt fegt sätt att fly på. En annan arrangör hade lovat oss ett PA (ljud) tills dagen innan spelningen, då det visade sig att någon annan ville låna det så vi fick ordna PA, ljus och släpvagn på en dag själva. I en sådan situation tycker man att det finns flera sätt att gå tillväga. Antingen ordnar man snabbt ett nytt PA åt bandet man gjort en överenskommelse med, eller så är det så enkelt som att man inte lånar ut eller tar med PA:t någon annanstans bara för att en kompis ber om det. Igen, professionalism. Har man lovat någon PA i två veckor är det inte acceptabelt att låna ut det till någon annan dagen innan, även om det är en kompis. Som musiker är vi vana vid att ordna PA, till och med att ratta det själva, men vi ska alltid ha reda på det i tid. Mer begär vi inte. Det här är ett väldigt enkelt samarbete som arrangörer har visat sig vara bedrövligt dåliga på ett flertal ggr.

Sedan kommer vi till det känsliga; betalningen. Självklart ska vi alltid ha betalt för att vi underhåller, och dessutom ordentligt. Är entrén vårat gage? Sänk inte avgiften. Släpp inte in människor gratis i en hel timme. Var inte fega. Som all annan underhållning betalar vi ibland för något mindre bra, ibland för något bra, men i det stora hela vinner ni på det. Ni får ett gott rykte, bra band som drar folk kan ni bjuda in igen, ett mindre bra band kan fortfarande ha vänner ni vill ska komma tillbaka (ryktet). Och vissa kvällar kommer bara inte folk, det borde ni veta. I de flesta fall är det faktiskt proffs och vana underhållare som kommer till er. I vårat fall har arrangörer ändrat gage-sättet samma kväll, vilket jag egentligen skulle säga är det som verkligen är oacceptabelt. Artister och band är vana vid att få betalt på olika sätt, och anpassar oss därefter, så att få reda på att vi hade behövt ta till fler åtgärder samma kväll som vi står där och inte kan göra något är inte uppskattat.

Det här är bara en bråkdel av det jag varit med om, och jag undrar om omvärlden är medveten om hur mycket vi faktiskt får hantera, utöver timmar av rep och det vi är beredda på, som ärligt talat i sig är ett hundgöra (planerandet, bärandet, rattandet, alternativa sätt att få en inkomst av kvällen, osv osv). Det här är väl på ett sätt ett avslöjande samtidigt som det är en öppen vädjan. Vi vill göra ett bra jobb, vi vill inte ha mycket tillbaka, och än så länge är det många svenska arrangörer som inte ens kan erbjuda det lilla vi förväntar oss. Och det är inte okej. Vi har ett samarbete. Det är lika mycket en ynnest för er att ha oss där som det är för oss att spela hos er. Det är meningen att vi ska arbeta tillsammans för att ge besökare en så fantastisk kväll som möjligt, annars förlorar vi helt ärligt båda två på det. Det krävs en väldigt liten ansträngning tillsammans med skickliga underhållare, vilket som sagt de flesta av oss är, för att skapa en magisk kväll och det tror jag ärligt att vi båda vill ha. Så arbeta med oss.

Kommunicera, tala i klartext, bete er helt enkelt som de proffs ni arbetar med. Var inte rädda för att hjälpa oss göra ett fantastiskt jobb.

Image
Live på West Pride GBG 2011, som faktiskt skötte sig alldeles utmärkt.

Advertisements

About lillabohmen

Swedish lovechild of Kate Bush, Tori Amos and PJ Harvey. 2 albums and 2 EP:s, all available at Spotify, Itunes, and physically. A blog about music, being a female musician in a male dominated business and the occasional feminist/veggie rant. Check out my homepage: www.mariabohm.com for news, bits and bobs and bio, and buy-o of my music. Never lose that creative spark!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s